Damco Hem Produktinformation Samarbetspartners Underlag FAQ Kontakt
Gränslöst Tullager  

FAQ
Innebär det mycket arbete för oss som kund?  
Måste man fysiskt hålla isär förtullade och oförtullade varor på vårt lager?  
Hur gör man med gods som skall återexporteras ut ur EU?
 
 
 

 

 

 
 
 

Några röster om Gränslöst Tullager®:

Intervju med Pelle Neugebauer, VD Max Collection. Publicerad i ”Internationella Affärer”/ DI

Max Collection

Varför arbetar ni med tullfritt lager och företaget Damco?

-Tidigare förtullade vi allt gods vid ankomsten och betalade tull och moms direkt för hela sändningen. Fördelarna för oss är främst en ökad flecibilitet och en bättre likviditet. VI tar hem varor och lägger dem på vårt lager, oförtullat och omomsat. När vi levererar ut varor rapporterar vi omedelbart till Damco genom våra synkroniserade datasystem och Damco rapporterar i sin tur informationen vidare till tullen.
Max Collection utvecklar och designar kläder som tillverkas i Asien. Produkterna säljs både inom och utom EU.

-Vid efterorder är det mycket komplicerat att leverera en artikel som redan förtullats inom EU till ett land utanför EU. När varorna istället läggs oförtullade på ett tullager betalar vi via Damco enbart för varje artikel när den levereras, säger Pelle Neugebauer.
Tidigare var det mycket besvärligt att sälja av restlager och liknande. Genom detta system kan bolaget nå en större kundkrets. Dessutom vill butikerna idag ha kortare ledtider och inte köpa på sig stora sändningar.

-På det är sättet kan vi enklare och billigare tillgodose deras behov och vi är mycket nöjda med Damcos tjänster, framhåller han.

Max Collection är en av de ledande leverantörerna av kläder i Sverige. Antingen tillverkning av egna varumärken eller till välkända licenser som Disney, Moomin och Superman.


Divider

Utdrag från intervju med Fredrik Wastenson, andsvarig för IT-frågor och distribution på Honkydory. Publicerad i ”Adderat 2011”

Hunkydory

Vill du lyfta fram någon särskild utmaning som du tycker lösts på ett bra sätt?

”Avgörande för valet av den lösning som vi nu har implementerat var det nära samarbetet mellan Damco och SYSteam*.Vi har precis lagt ned mycket kraft och pengar på att implementera en ny affärslösning och hade inte ork för ett nytt, ”svulstigt” IT-projekt. VI hade krasst sett lite utrymme för osäkerhet och tydliga projektplaner. Samtidigt ville vi komma åt den tullfria hanteringen och då var det förtjänstfullt för oss att få en total lösning för detta. Därför var det också av stort värde för oss att få en nyckelfärdig lösning som ”skruvades på plats” av SYSteams tekninker.

Tack vare den nya lösningen kan vi nu lägga alla våra inkomna varor på ett tullfritt lager i väntan på att de ska distribueras ut till våra olika marknader. Därigenom får vi en likviditetsförbättring genom att vi inte behöver betala tull för varan direkt utan först då den ska distribueras ut till kund. Dessutom slipper vi att betala tull för varor som levereras till marknader utanför EU vilket ger en direkt resultatpåverkande faktor.

Kan du säga någonting konkret om vad den nya lösningen förväntas innebära för företaget?


Vi har precis kört igång den tullfria hanteringen varför det är svårt för oss att i nuläget redovisa några mätbara faktorer. Vi är dock övertygade om att vi med denna lösning kommer att spara ett sexsiffrigt belopp redan under nästa år. Vi förväntar oss en väldigt kort pay-back tid på investeringen. ”

Hunky Dory är ett framgångsrikt svenskt konfektionsföretag som kännetecknas av en feminin skandinavisk-etnisk design med en sportig känsla och ung attityd.

*SYSteam heter numera EVRY

Divider

Intervju med Stefan Asp, Försäljningschef på EVRY (fd SYSteam) i Anderstorp om tullhantering och implementationen av Hunkydory

EVRY

Stefan somhar arbetat med projektet och har stor erfarenhet av planering och införande av tullager kommenterar konfektionsbranschens möjligheter så här:

”Kunder inom detta segment arbetar med säsongsförsäljning och med väldigt lång leveranstid i och med att varorna ofta beställs/produceras i Asien. På så vis måste beställningen göras långt innan försäljningen sker (minst 4-8 månader innan, och i många fall ännu tidigare.) När en beställning sker från Asien handlar det dessutom oftast om stärre volymer som därigenom påverkar likviditeten. Inte nog med att leverantören vill få betalt för det som producerats.  När godset anländer till Sverige ska det förtullas och momsas. Det innebär att företagen binder upp väldigt mycket kapital innan försäljning sker.

Om en leverans dessutom skulle blir försenad och inte ankomma i tid till lagret skulle företaget och dess kunder (butikerna) förlora en stor del av sin försäljning då varorna inte kommer ut till butik i tid och man istället måste rea ut varorna till lägre pris. Den nya lösningen medför att Hunkydory kostnadseffektivt kan samlasta gods från Asien till sitt centrallager i Sverige och distribuera ut detta över hela världen. Vad som är särskilt roligt med Hunkydory är att de är väldigt öppna för att effektivisera sina flöden och har en stark förändringsvilja, om det kan gynna bolaget. Hunkydory ser IT som en investering, inte som en kostnad. Till sist kan sägas att den här typen av lösning är intressant också för andra branscher, exempelvis heminredning, presentartiklar och elektronik. Generellt vinner företag som har låga marginaler särskilt mycket på att titta på liknande lösningar”, avslutar EVRYs Stefan Asp.



   
 

Gränslöst Tullager®
 
Hem
Produktinformation
Samarbetspartners
Underlag
FAQ
Några röster om...
Kontakt
Miljöpolicy
Arbetsmiljöpolicy
Rehabiliteringspolicy
Socialt ansvar policy
Mångfaldspolicy
ISO 14001 certifikat
OHSAS18001 certifikat
SA8000 certifikat
In english
Lager och Distribution Damcos övriga tjänster
   
Hem Airfreight
Produktblad Green Logistics
In english Ocean Freight
  Supply Chain Development
  Supply Chain Management
  Value Added Services
  Läs mer på damco.com eller kontakta oss
AEO logga IATA
IATA
 
 
En del av A.P. Moller - Maersk Gruppen


Disclaimer Privacy policy Terms of use
© 2010 Damco Sweden AB